Zapoznaj się ze szczegółowymi informacjami na temat Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Olkuszu.
Sprawdź:
- dane kontaktowe wydziału
- dane kontaktowe i zakresy obowiązków
- dyrekcji
- pracowników
- Ekodoradcy
- jakie sprawy załatwisz wydziale
Pamiętaj, że aby skutecznie załatwić swoją sprawę w Starostwie Powiatowym w Olkuszu dokumenty musisz złożyć osobiście lub w formie elektronicznej przez dedykowaną platformę. Nie wysyłaj swoich dokumentów mailem! Zapoznaj się ze szczegółowymi informacjami na temat metod dostarczania dokumentów do Starostwa Powiatowego w Olkuszu.
Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Olkuszu
Lokalizacja: 32-300 Olkusz, ul. Mickiewicza 2, (poziom 0), pokój: 109
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dyrektor Wydziału
Jan Książek
tel.: +48 32 647 66 90
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
zakres obowiązków:
- nadzoruje prace i funkcjonowanie wydziału
- pełni funkcję Geologa Powiatowego
Pracownicy Wydziału
Barbara Krzystanek
tel.: 32 647 66 10
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
zakres obowiązków:
- sprawy dotyczące gospodarki leśnej
Katarzyna Zygma-Lorek
tel.: 32 647 66 10
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
zakres obowiązków:
- sprawy dotyczące ochrony przyrody, rybactwa śródlądowego oraz łowiectwa
Ewelina Kaczmarczyk
tel.: 32 647 66 10
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
zakres obowiązków:
- sprawy dotyczące rybactwa śródlądowego oraz łowiectwa
Jarosław Różycki
tel.: 32 641 33 77
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
zakres obowiązków:
- sprawy dotyczące ocechowania drewna, zalesiania
Kaja Głowacka-Adamczyk
tel.: 32 641 33 77
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
zakres obowiązków:
- sprawy dotyczące ocechowania drewna, zalesiania
Kinga Domagała
tel.: 32 647 66 20
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
zakres obowiązków:
- sprawy dotyczące gospodarki odpadami
Ewa Pasich
tel.: 32 647 66 20
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
zakres obowiązków:
- sprawy dotyczące emisji gazów i pyłów, hałasu, pól elektromagnetycznych oraz spółek wodnych
Sylwia Poczęsna
tel.: 32 647 66 20
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
zakres obowiązków:
- sprawy dotyczące geologii, rekultywacji, wyłączeń gruntów z produkcji rolnej
Milena Świda
tel.: 32 647 66 20
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
zakres obowiązków:
- sprawy dotyczące emisji gazów i pyłów, hałasu, pól elektromagnetycznych oraz spółek wodnych
Ekodoradca
Łukasz Zarzycki
tel.: 32 647 08 40
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Szczegółowy zakres działania Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
W zakresie ustawy Prawo Wodne:
-
stwierdzanie wygaśnięcia trwałego zarządu w drodze decyzji, na wniosek właściwego dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Wód Polskich albo właściwego marszałka województwa,
-
ustalanie linii brzegowej dla spraw wszczętych, a nie zakończonych do 31.12.2017 r.,
-
nadzór i kontrola nad działalnością spółek wodnych,
-
zatwierdzanie w drodze decyzji statutu spółki wodnej,
-
rozwiązywanie w drodze decyzji spółki wodnej i wyznaczanie jej likwidatora,
-
zwracanie uwagi organom spółki wodnej, jeżeli uchwalone przez spółkę wodną składki i inne świadczenia nie wystarczają na wykonanie przewidzianych na dany rok zadań statutowych,
-
ustalanie wysokości i rodzajów świadczeń dla osób odnoszących korzyści z urządzeń spółki,
-
nadzorowanie i kontrolowanie działalności spółek wodnych, orzekanie w drodze decyzji o nieważności uchwał organów spółki wodnej,
-
rozwiązywanie zarządu spółki, w przypadku powtarzającego się naruszania prawa lub statutu przez zarząd spółki oraz wyznaczanie osoby pełniącej jego obowiązki,
-
występowanie z wnioskiem o wykreślenie spółki wodnej z katastru wodnego,
-
wydawanie decyzji na przejście gruntów pokrytych wodami płynącymi do zasobów Skarbu Państwa, oraz na ich wykreślenie.
W zakresie ustawy o odpadach:
-
przygotowywanie pozwoleń zintegrowanych w zakresie gospodarowania odpadami,
-
przygotowywanie decyzji o odmowie, wygaśnięciu, cofnięciu lub ograniczeniu bez odszkodowania pozwoleń na wytwarzanie odpadów, jeżeli eksploatacja instalacji jest prowadzona z naruszeniem warunków określonych przepisami ustawy Prawo ochrony środowiska i ustawy o odpadach,
-
przygotowywanie zezwoleń na przetwarzanie lub/i zbieranie odpadów,
-
przygotowywanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów z uwzględnieniem zbierania i/lub przetwarzania odpadów,
-
przygotowywanie decyzji wydawanej z urzędu nakładającej na sprawcę wypadku obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami z wypadków, w przypadkach określonych w ustawie o odpadach.
W zakresie ustawy Prawo ochrony środowiska:
-
udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, znajdujących się w posiadaniu wydziału,
-
prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o środowisku i jego ochronie,
-
prowadzenie aktualizowanego rejestru, zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi,
-
prowadzenie rejestru terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi,
-
nakładanie na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia, obowiązku prowadzenia i przedkładania w określonym czasie pomiarów wielkości emisji,
-
ustalanie wymagań w zakresie ochrony środowiska, dotyczących eksploatacji instalacji,
z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska,
-
przygotowywanie decyzji - pozwolenia:
-
zintegrowanego na wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza,
-
na wytwarzanie odpadów, w tym decyzji w sprawie zmiany warunków pozwoleń,
-
-
przygotowywanie co 2 lata raportów z wykonania powiatowego programu ochrony środowiska i co 4 lata ich aktualizacji,
-
przygotowanie decyzji w zakresie udzielenia zezwolenia upoważniającego do uczestnictwa we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji,
-
przygotowywanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu,
-
orzekanie o wygaśnięciu, cofnięciu oraz ograniczeniu pozwolenia,
-
zobowiązywanie prowadzącego instalację do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego,
-
gospodarowanie środkami finansowymi z budżetu powiatu przeznaczonymi na ochronę środowiska,
-
nakładanie na podmiot negatywnie oddziałujący na środowisko obowiązku:
-
ograniczenia oddziaływania na środowisko,
-
przywrócenia środowiska do stanu właściwego, z określeniem zakresu ograniczenia oddziaływania na środowisko lub stanu do jakiego ma zostać przywrócone środowisko i terminu wykonania obowiązku,
-
-
ustalanie w drodze decyzji wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących eksploatacji instalacji, której częścią jest źródło spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1MW i mniejszej niż 50 MW,
-
przyjmowanie zgłoszeń instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia z uwagi na:
-
wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza,
-
wytwarzanie pól elektromagnetycznych.
-
W zakresie prawa geologicznego i górniczego:
-
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych,
-
przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty prac geologicznych, które nie wymagają uzyskania koncesji,
-
dokonywanie oceny i przyjęcia dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i hydrogeologicznej,
-
ustalanie opłat za wydobywanie kopalin pospolitych bez wymaganej koncesji lub z rażącym naruszeniem jej warunków,
-
sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie wykonywania przez przedsiębiorcę uprawnień z tytułu koncesji,
-
gromadzenie, archiwizowanie i przetwarzanie danych geologicznych,
-
prowadzenie rejestru obszarów górniczych,
-
bilansowanie zasobów kopalin,
-
nadzór nad projektowaniem i wykonywaniem prac geologicznych oraz prawidłowości sporządzania dokumentacji geologicznych.
W zakresie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
-
opiniowanie i uzgadnianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie terenów zagrożonych osuwiskami,
-
opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych oraz w zakresie terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych.
W zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych:
-
prowadzenie postępowań mających na celu zobowiązanie osób powodujących utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów do ich rekultywacji,
-
prowadzenie postępowań w sprawach wyłączeń gruntów z produkcji rolnej,
-
prowadzenie postępowań w sprawie zalesienia, zadrzewienia lub zakrzewienia gruntów lub założenie na nich trwałych użytków zielonych, ze względu na ochronę gleb przed erozją i ruchami masowymi ziemi,
-
wydawanie decyzji ustalającej kierunek rekultywacji i decyzji o jej zakończeniu
W zakresie ochrony przyrody:
-
popularyzowanie ochrony przyrody w społeczeństwie,
-
przygotowywanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy,
-
przygotowywanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości, której właścicielem jest Skarb Państwa oraz Powiat Olkuski,
-
prowadzenie rejestru zwierząt należących do gatunków podlegających ograniczeniom przewozowym na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej zaliczanych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków oraz wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru.
W zakresie rybactwa śródlądowego:
-
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
-
rejestracja sprzętu pływającego, służącego do połowu ryb,
-
rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. poprzez elektroniczny ogólnokrajowy system REYA 24,
-
wydawanie legitymacji strażnikom Społecznej Straży Rybackiej.
W zakresie prawa łowieckiego:
-
prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich,
-
wydawanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej,
-
wydawanie zezwolenia na hodowlę chartów rasowych i ich mieszańców,
-
wydawanie zgody na przetrzymywanie zwierzyny w szczególnych przypadkach.
W zakresie organizacji hodowli i rozwoju zwierząt gospodarskich:
-
prowadzenie spraw związanych z wydaniem decyzji dot. dopuszczenia reproduktora do rozrodu naturalnego na czas określony.
W zakresie gospodarki leśnej:
-
przygotowywanie zarządzenia o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów,
-
prowadzenie spraw dotyczących przyznania środków z budżetu Państwa na finansowanie kosztów, przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi,
-
przygotowywanie decyzji związanych ze zmianą lasu na użytek rolny w odniesieniu do lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
-
przygotowywanie decyzji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
-
cechowanie drewna pozyskiwanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa, oraz wydawanie świadectw legalności pozyskania drewna,
-
przygotowywanie decyzji o uznaniu lasu za ochronny,
-
zlecenie wykonania planów urządzenia lasów należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych oraz rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu,
-
zatwierdzanie planów urządzenia lasów oraz kontrolowanie wykonania zadań określonych w planach urządzenia lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
-
zlecenie wykonania inwentaryzacji stanu lasu dla lasów rozdrobnionych o pow. do 10 ha nie stanowiących własności Skarbu Państwa oraz wydawanie decyzji z zakresu gospodarki leśnej dla tych lasów,
-
przygotowywanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzenia lasu, w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu,
-
przygotowywanie decyzji zobowiązujących właściciela do wykonania zabiegów profilaktycznych i ochronnych w przypadku niewykonania tych obowiązków,
-
dokonywanie ocen udatności upraw leśnych,
-
wydawanie opisów taksacyjnych drzewostanu,
-
wydawanie zaświadczeń czy działka jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją ,o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach,
-
przygotowywanie wniosków o przekazywanie środków finansowych na wypłaty ekwiwalentów z tytułu prowadzenia uprawy leśnej,
-
przygotowywanie decyzji o wstrzymanie wypłaty ekwiwalentu,
-
zlecanie przekwalifikowania gruntów oraz przygotowywanie decyzji przekwalifikowaniu gruntów rolnych na leśny zalesionych w ramach PROW.