PRZEPROWADZENIE KLASYFIKACJI GRUNTÓW

Potrzebujesz przeprowadzić gleboznawcza klasyfikacje gruntów? Sprawdź, jak możesz to zrobić.

Podstawa prawna:

1. Art. 7d pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo Geodezyjne i Kartograficzne (Dz. U.
z 2024 r. poz. 1151 ze zm.).

2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej

klasyfikacji gruntów (Dz. U. z 2012 r. poz. 1246).

3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U.
z 2024 r.poz. 572).

4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).

5. Zarządzenie nr 36/2024 Starosty Olkuskiego z dnia 14.08.2024 r.

 Kto może wnioskować o przeprowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów?

 

Klasyfikację przeprowadza Starosta z urzędu lub na wniosek właściciela gruntów podlegających klasyfikacji albo innego władającego takimi gruntami wykazanego  w ewidencji gruntów i budynków, zwanych dalej „właścicielem”.

Klasyfikator w świetle art. 84 § 1 ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, rozumiany jest jako biegły w zakresie klasyfikacji gruntów.

 Z urzędu klasyfikację przeprowadza się:

  1. na gruntach, które nie zostały dotychczas sklasyfikowane;
  2. na gruntach zmeliorowanych - po upływie 3 lat od wykonania urządzeń melioracji wodnych;
  3. na gruntach objętych postępowaniem scaleniowym;
  4. na gruntach, na których starosta zarządził przeprowadzenie modernizacji ewidencji gruntów i budynków albo okresowej weryfikacji danych ewidencyjnych – w przypadku zmiany użytków gruntowych na gruntach podlegających klasyfikacji;
  5. po wystąpieniu klęski żywiołowej powodującej zmiany środowiska glebowego;
  6. po zalesieniu gruntów na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub na podstawie przepisów o wspieraniu obszarów wiejskich  z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Na wniosek właściciela, jeżeli występują okoliczności uzasadniające taką zmianę.

Procedura przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów:

  1. Właściciel/Władający danym gruntem składa wniosek do Starosty Olkuskiego o przeprowadzenie klasyfikacji wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty skarbowej. 

Wniosek o przeprowadzenie klasyfikacji ( Załącznik nr 1) należy złożyć w Kancelarii Ogólnej              w budynku Starostwa Powiatowego w Olkuszu , 32-300 Olkusz, ul. Mickiewicza 2 , w godzinach : 7:00 – 17:00 ( poniedziałek ) i 7:00 – 15:00 ( pozostałe dni robocze ) lub za pośrednictwem operatora pocztowego na ww. adres.

Wniosek w formie dokumentu elektronicznego można złożyć również za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP( elektroniczna skrzynka podawcza Starostwa Powiatowego w Olkuszu dostępna jest pod adresem: /5qlt7d84ux/SkrytkaESP ), przy czym wniosek wniesiony w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej powinien być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

2. Wniosek powinien zawierać szczegółowe uzasadnienie potrzeby przeprowadzenia gleboznawczej klasyfikacji gruntów, położenie działki oraz jej numer.

3. Starosta poddaje ocenie formalnej zasadność złożonego wniosku i powiadamia właściciela o sposobie rozpatrzenia wniosku o przeprowadzenie klasyfikacji. W przypadku braków formalnych lub innych przesłanek uniemożliwiających wszczęcie postępowania organ wzywa do uzupełnienia lub wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. Strona postępowania – właściciel nieruchomości informowany jest o wszelkich okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie jego praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego w sprawie klasyfikacji.

4. Wyboru klasyfikatora, który przeprowadzi gleboznawczą klasyfikację gruntów, o której mowa we wniosku, dokonuje Starosta Olkuski z zachowaniem zasad bezstronności, rzetelności i transparentności. Klasyfikator wybierany jest w drodze zapytania o przewidywany koszt wykonania usługi. W przypadku postępowania z urzędu na gruntach objętych modernizacją ewidencji gruntów i budynków, klasyfikator wyłoniony będzie w wyniku postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego na przeprowadzanie prac związanych z modernizacją ewidencji gruntów i budynków, obejmujących również wykonanie czynności klasyfikacyjnych. 

5. Wyłoniony w sposób opisany w pkt. 4 klasyfikator, w drodze postanowienia zostaje powołany jako biegły w danym postępowaniu i upoważniony do przeprowadzenia czynności klasyfikacyjnych w danym postępowaniu.

6. W przypadku postępowania z urzędu Właściciele/Władający gruntami otrzymują zawiadomienie o wszczęciu postępowania, które zawiera w szczególności informacje o:

  • podstawie prawnej przeprowadzenia klasyfikacji;
  • obszarze objętym klasyfikacją;
  • miejscu i terminie rozpoczęcia czynności klasyfikacyjnych w terenie; - harmonogramie przeprowadzenia klasyfikacji; - imieniu i nazwisku klasyfikatora.

Zawiadomienie doręczane jest na adres wskazany w ewidencji gruntów i budynków. Pozostałe strony zawiadamiane są w drodze obwieszczenia w urzędzie starostwa powiatowego, urzędzie gminy, a także w miejscowości, na terenie której znajdują się grunty objęte klasyfikacją. Doręczenie zawiadomienia na adres wskazany w ewidencji gruntów i budynków jest skuteczne.

7. Starosta przyjmuje sporządzony przez klasyfikatora projekt ustalenia klasyfikacji                               i powiadamia wnioskodawcę a w przypadku postepowania z urzędu Właściciela/Władającego o miejscu i terminie wyłożenia projektu ustalenia klasyfikacji oraz o możliwości zgłaszania zastrzeżeń do tego projektu. 

8. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń do projektu ustalenia klasyfikacji, Starosta wydaje decyzję                 o ustaleniu klasyfikacji gruntów. Uzasadnienie decyzji zawiera dodatkowo informacje o sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń, jeśli wnioskodawca je zgłosił w wymaganym terminie.

9. Od decyzji służy odwołanie do Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego za pośrednictwem Starosty.

                    

Jakie dokumenty należy przygotować?

Wniosek o przeprowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów – stanowiący załącznik numer 1 do procedury gleboznawczej klasyfikacji gruntów wraz z załącznikami wymienionymi we wniosku.

Ile zapłacisz? Opłaty – postępowanie na wniosek.

 

Opłaty skarbowe:

10 zł za wydanie decyzji administracyjnej, 

17 zł w przypadku postępowania na mocy udzielonego pełnomocnictwa (oryginał pełnomocnictwa należy również dołączyć).

Opłatę należy wpłacić na konto Burmistrza Miasta i Gminy Olkusz Bank Pekao S.A.  32 1240 2294 1111 0010 2264 9530 lub wpłacić w kasie Urzędu Miasta i Gminy w Olkuszu bądź  bezpośrednio  w kasie Starostwa  Powiatowego w Olkuszu.

W przypadku prowadzenia klasyfikacji na wniosek Właściciela/ Władającego - jednocześnie         z wydaniem decyzji zatwierdzającej gleboznawczą klasyfikację, organ administracji publicznej Starosta ustali w drodze postanowienia, wysokość kosztów postępowania, osoby zobowiązane do ich poniesienia oraz termin i sposób ich uiszczenia.

Strona zostaje obciążona kosztami gleboznawczej klasyfikacji gruntów, zgodnie z art.  262 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego. 

Starosta zastrzega sobie możliwość wydania w trakcie postępowania postanowienia o zaliczce na przyszłe koszty.

Jak możesz zapłacić?

Opłata gotówka jest możliwa w siedzibie Starostwa Powiatowego w Olkuszu – w kasie urzędu:

  •  w poniedziałki od godz. 7:15 do godz. 16:30
  •  W pozostałe dni robocze od godz. 7:15 do godz. 14:30

Opłaty mogą być również realizowane przelewem, a wydanie materiałów dla wnioskodawców nastąpi po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty. Dowodem uiszczenia opłaty jest potwierdzenie – w systemie rozliczeń finansowych starostwa – przelewu na konto bankowe podane w Dokumencie Obliczenia Opłaty lub dowód wpłaty w kasie urzędu (jest dostępna możliwość płatności kartą płatniczą).

Dodatkowe uwagi.

 

Starosta Olkuski zgodnie porozumiem zawartym z Burmistrzem Miasta i Gminy Wolbrom
w dniu 3 czerwca 2002 r. w sprawie powierzenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Wolbrom zadań i kompetencji Starosty z zakresu geodezji i kartografii (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego z dnia 9 lipca 2002r. Nr 117, poz. 1828)) przekazał między innymi prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów z terenu Miasta i Gminy Wolbrom. W związku z powyższym wnioski w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów dla działek położonych na trenie Miasta i Gminy Wolbrom należy kierować do Burmistrza Miasta i Gminy Wolbrom ul. Krakowska 1,
32-340 Wolbrom.

Klauzula informacyjna RODO:

 

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanym dalej RODO osoba składająca wniosek o przeprowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów (wnioskodawca) zostaje poinformowana o tym, że:

  1. Administratorem danych osobowych jest: Starostwo Powiatowe w Olkuszu, ul. Mickiewicza 2, 32-300 Olkusz; NIP: 6372024678; REGON: 276255045; adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel. 32 643-04-10.
  2. Inspektorem Ochrony Danych Osobowych jest: Alicja Świtaj - Hubka,
    tel.: 32 4346266, e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  3. Dane osobowe wnioskodawcy przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO - w zakresie: imienia i nazwiska, adresu, numeru telefonu - w celu realizacji wniosku o przeprowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
  4. Dane osobowe wnioskodawcy nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
  5. Dane osobowe wnioskodawcy posiadają:
    1. prawo do uzyskania potwierdzenia, czy przetwarzane są dane osobowe wnioskodawcy,
    2. prawo dostępu do danych osobowych dotyczących wnioskodawcy,
    3. prawo żądania: sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania danych osobowych wnioskodawcy oraz wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania, a także do przenoszenia danych,
    4. prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych wnioskodawcy, z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO,
    5. prawo żądania niezwłocznego usunięcia danych osobowych dotyczących wnioskodawcy, jeżeli wyżej wymienieni cofnęli zgodę, na której opiera się przetwarzanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a RODO,
    6. wycofania zgody w dowolnym momencie; wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody udzielonej przed jej wycofaniem.
  6. Dane osobowe wnioskodawcy, nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.
  7. Podanie danych osobowych wnioskodawcy, jest dobrowolne, ale konsekwencją niepodania ww. danych osobowych będzie brak realizacji złożonego wniosku.
  8. Zebrane dane osobowe wnioskodawcy będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów określonych w pkt 3, a po tym czasie przez okres w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa tj. na czas wskazany w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych tj. przez okres 10 lat, a w systemie teleinformatycznym do czasu obowiązku prowadzenia systemu wynikającego z przepisu prawa.

Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego pod adresem – ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy wyżej wymienieni uznają, że przetwarzanie ich danych osobowych narusza przepisy RODO.


Drukuj